Livsnydertur 2026 Georgien/ Tyrkiet rundt - Susanne Preben og Leif
Detaljer
Skrevet af: Preben Danielsen
26.05.2026
Mødes som altid på tanken ved den dansk tyske grænse.
Her er den forventede tur. Forventer at køre ca 12.000 km og hjemme igen d. 16. Juni.
Sådan noget opreklameret Skrammel. Panzerglas holder ikke til en skid. Tabte Telefonen på Autobahn.
Super dejlig Hotel.
Turens første øl. Tak Preben.
Pyha her er 30grader så d var af med motorcykeltøjet...med d samme...og så lige 3 kolde fra restauranten.
Dagens rejsestatistik.
Første overnatning
27.05.2026
Igennem Tyskland, Polen, Tjekkiet og er nu landet i Slovakiet. Imorgen gælder d Rumænien via Ungarn.. Vi måtte lige forbi en motorcykelbutik for at købe et nyt visir til min hjelm....
Brugte formiddag på at finde et nyt visir til Susannes hjælm. Nogle har kommet til at bytte om på dem hjemme:-) Det kostede også kun kr.850,-
Tourist parkering.
Dagens rejsestatistik
Slovakiet. Vi nåede ikke så langt i dag. Vi var i 3 MC forretninger i dag. Ikke nemt at finde Visir til Schubert hjelm.
28.05.2026
Dagens tur er endt, fra Slovakiet gennem Ungarn og er nu i Rumænien...hotel fundet... Nu bliver dagens regnskab gjort op med en kold.
Sidste stop i Slovakiet på vej ind i Ungarn hvor vi købte Vignette for fri leg på motorvejen.
Gad vide hvad de har fået øje på.
Fint skal det være.
2.057 km på de første 3 dage. Så mangler vi bare de sidste 10.000 km :-)
Dagens rejsestatistik.
Nu i Rumænien.
29.05.2026
Afgang fra Rumænien igennem Serbien og er nu i på et fint Bulgarien ... Fået mad på en terrasse med en bjergtagende udsigt og sider nu og nyder en fredags drink.. I morgen venter Tyrkiet...
Er ved at være professionel i booking.com til at bestille hoteller. Nu mangler vi bare at finde ud at bestille morgenmad også.
Der er jo fordele ved at køre Goldwing.
Susanne og Preben finder vej.
Tænker at her har været en båd engang. Tilbage igen men nu af en grusvej.
De nye dæk er testet og godkendt på grusvej. Nu mangler vi bare at teste dem i regnvejr.
Vi søger efter Hotel til aften.
Det lykkedes at finde Hotel til i nat.
Rejsestatistik.
Er nu i Bulgarien.
30.05.2026
Gennem Bulgarien og ind i Tyrkiet..endestation ved d skønneste sted ved Sortehavet..
Mødte et par utrolig hjælpsomme tyrkere, de havde også været lidt på tur.
Første øråd i Tyrkiet.
Fundet et Otel lige ved Sortehavet og Leif har været på jagt efter lokale øl. Det blev 3 jule Tuborg.
Frisk fisk fra Sortehavet som Susanne har bestilt til os.
Fantastisk dejlig land og gæstfri mensker, vi nyder det.
Rejsestatistik.
1. overnatning i Tyrkiet.
31.05.2026
Startede dagen med at køre et stykke, derefter ud og køre langs Sortehavet. Så ud og køre store veje. Vi gjorde et holdt hvor der tilfældigvis var en losseplads. Der fik jeg øje på en lille dreng der gik og fandt ting og sager....d er sgu synd at d er nødt til d.. Videre kom vi på en tankstation hvor der var storkerede med 3 unger i. Nu er vi på hotel og ska til at spise...uden øl..d bruger de ikke i Tyrkiet.
Dagen startede med dejlig Morgenmad.
MOTORVEJS Hotel.
Susanne kan ikke styre at hun bestemmer hvad og hvor meget vi spiser. Bemærk alkoholfri Othel.
Rejsestatistik.
Stadig i Tyrkiet.
01.06.2026
Dagen er gået med store veje idag for at vi kan være i Georgien imorgen. Selføli med tankstation ind imellem,, der var dog 2 tankstationer der var løbet tør for benzin, så måtte vi jo finde en anden.. Der er hunde og katte der render frit rundt over d hele, osse ude på vejene....der går osse hyrder med køer, geder og får og græsser lige i rabatten, så d er med at passe på. Vi kom i gennem mange bjerge hvor der 'kun' var 15 grader..og d er koldt når man køre 130k/t.. Nu er vi nået destination for idag og vi gjorde et forsøg på at købe lidt øl....op og ned af byen, ind og spørge nogen hvor vi kunne købe..men de sagde d var forbudt...et sidste forsøg i et marked...og de havde masser af sprut og øl, men han kunne simpelthen ikke forstå at vi ville købe 4 til hver...d var nok dagens omsætning. Da vi gik hjem derfra var der lidt regn og en flot regnbue der dumpede lige ned i vores hotel...
Chefen ordner morgenregnskabet.
Der skal pakkes om. Noget med et dankort der ikke virkede.
Er nu Ca. 200 km fra Georgien har været oppe ved sne grænsen og kun 15 gr. Leif var tæt på at løbe tør, det plejer at være mig så var næsten tanken løbet tør for benzin, vi klarede den lige.
Parkering ved Hotel.
For enden af regnbuen fandt vi guld. 2 poser guld Tuborg.
Dagens statistik.
Stadig Tyrkiet.
02.06.2026
Dagenstal 200km og et eller andet..vi har nærmest kun krydset grænsen til Georgien..vi skulle jo herover og takke dem der har lavet Leif's motorcykel i 2024.. Vi kørte fra Tyrkiet hvor vi mødte en del køer ..på vejene...underligt. Da vi kom til Grænsen blev vi tjekket i hoved og r.. og da vi kom hen til den sidste luge blev vi gennet hen til siden...og så ska jeg ellers love for der kom et opbud af diplomatbiler og politibiler, presse og en masse vigtige folk...og vi kom ikke igennem for de var kørt væk..men igennem kom vi. På videoerne kan man se ville 'fantastiske' veje der er fra grænsen og 5km væk. Nå..men ud og finde manden der lavede hans motorcykel, og overlevere et brev Leif har skrevet til ham. Bagefter ud og besøge dem der inviterede dem ind på kaffe hvor han kørte i stykker. Og vi blev osse budt på kaffe , brød OG vodka. Heldigvis kunne deres børn engelsk så vi denne gang kunne kommunikere..d kunne Leif og Preben ikke sidste gang. Da vi kørte tilbage for at finde et hotel mødte vi fanme dem der have været med i d lange følge med diplomaterne. Den ene var politichef for Georgien og de forklarede af der skulle indvies en vej. Så d var transportministeriet fra Tyrkiet, Georgien, Armenien og Aserbajdsjan....så fik vi stillet vores lyst hvad d drejede sig om. Og nu sidder vi og får en øl som politichefen ville gi os..vi bor på samme hotel...
Dagen starte med gode veje til Georgien. Og køb af forsikring.
Kommer til at tænke på Ukraine med de veje.
Gøre klar til at sige tak for hjælpen med Leifs motorcykel i 2024.
Leif havde fået oversat et takkebrev til ham der svejsede bundkaret, og det holder endnu.
Havde også et takkebrev med til dem der hjalp os med transporten og kaffe.
Vi blev budt på kaffe, men de kom op med alt hvad man kunne tænke sig af brød friske grøntsager ost og dejligt mørt kød. Dertil en hel del vodka, har aldrig oplevede sådan en gæstfrihed.
Nyt land Gurcistan.
Preben og Susanne i Gurcistan.
Her skal vi bo i nat.
Dagens statistik.
03.06.2026
Vi startede med at sætte kursen mod Armenien....da vi kom til Grænsen gik d fint mod at køre ud af Georgien men noget af et bøvl at komme ind i Armenien...vi blev nøje tjekket med lup i vores pas.. Men pyt vi kom ind...og d var faktisk kun for at få morgenmad og køre tilbage til Georgien. Et stykke ind i Georgien blev vi stoppet af politiet..de ville se pas , papirer og teste for alkohol...der var ikke noget så vi kørte igen. Nær den Tykiske grænse blev vi igen stoppet...Denne gang var d for en forseelse hver...nå at betale ved Grænsen da vi kørte ud..nemt at komme ud af Georgien men sikke et hyr med at komme ind i Tyrkiet. Preben skulle i x Ray med den lille knallert..der gik 100 år inden de kom ud derfra...men ud kom de...jeg skulle igennem en anden vej igennem paskontrollen. Der er videoer af storke i Armenien og ellers fra turen...altså alle de køer der bare går på vejene Nu siddet vi og nyder en øl..vi fandt nogen selv om vi er i Tyrkiet
Der købes forsikring til Armenien.
Vi kørte 50 Km for at få morgenmad i Armenien.
De var ude efter os i Georgien først blev vi for kontrol af kørekort pas forsikring ja så måtte vi også lige puste i ballonen.
Kort tid efter kunne vi ikke nøjes med snak der skulle penge på bordet. Fik en bøde hver for 2 forskellige trafikforsedelse på 100 Georgieske penge ca. 250 ddk.
Nåde snegrænsen og en rask sneboldkamp.
Var lige forbi der hvor vi fik sat et mc Højbjerg klistermærker, det var der endnu.
Fin parkering foran hotellet, brugte et par timer på at komme ind i Tyrkiet, skulle lige igennem X-Ray igen.
Dagens tal.
Tilbage i Tyrkiet
04.06.2026
Vi er kørt fra 1 hotel i Tyrkiet her hvor turen er vendt mod Danmark. Vi har stadig mange lande at besøge endnu, så vi er langt fra færdige.. Ingen grænseovergange idag da vi nok ska køre en 3- 4 dage i Tyrkiet endnu inden vi når Grækenland. Idag blev vi kun stoppet en gang...men alt var i orden..især da vi sagde vi var på vej hjem. Idag har vi kørt i diametral modsætning til forleden dag..der kørte vi i 8grader i bjergene og i dag kom temperaturen op på 36..pyha så er d varmt i motorcykeltøj. Vi er som billederne viser meget tæt på Iran jow jow..men som Leif siger bare vi kører i riffel afstand. Nu er vi på hotellet og snakker om den her fantastiske tur..
Når vi nu ikke kan komme til Aserbajdsjan prøver vi da at komme til Iran.
Frokost i det grønne. To min efter det her kom der lyn torden og regn.
Et at turens højdepunkter var at besøge søen Van Golo som I nok kender fra historie timerne i skolen.
Kaffepause ved søen Van Golo.
Blev lidt varmt i dag + 36 gr.
Rejsestatistik.
Stadig i Tyrkiet. Igen i dag blev vi stoppet af jandamariet. Men endnu ingen bøder. Måske de samler sammen til vi forlader Tyrkiet.
05.06.2026
I dag har vi 'kun' kørt gennem Tyrkiet, og på et tidspunkt Meget' tæt på Syrien...men d gik...landskabet er jo stadig overvældende, men ikke d samme som i bjergene. Temperaturen kom op på 43,5 da vi lavede et holdt, d blev heldigvis 'køligere ' når vi satte igang igen, 36 grader...pyyyyyha. Vi er kommet igennem en del byer, med både børn der desværre tiggede penge. Folk der køre som vilde så d gælder om at holde godt øje, de bruger hornet MEGET tit. Og hestevogne, lastbiler der har pakket den så vi tror d er løgn..en ladvogn der kørte med 3 heste i gennem en stor by i 37 graders varme..hunde og får der krydset vejene med hyrder.. Da vi nåede vores by med hotellet, kiggede vi efter butikker der evt kunne ha en kold fra kassen. Efter jeg havde været i 2 butikker, spottede Leif nogen Tuborg og Carlsberg kasser....stop blev der sagt...og så ska jeg love for der kom en flok meget venlige tyrkere ud....de havde alle øl....og der var en dreng der lige fik lov at sidde på Leif's cykel.....øjii han var glad...vi fik øl i en kølepose og snaks med..d er service... Alle dytter og vinker, og snakker når vi holder stille..og vi får gratis the på tanken når vi holder pause. Nu sidder vi og nyder en øl og ska snart ud og spise..
Vi løber tør før vores motorcykel. 36.5 gr. Der skal noget vand til.
Kom ikke ind i Iran nu prøve vi Syrien. Skal nok bytte noget for at komme ind. Vi har jo Susanne.
Bygmas absolut bedste medarbejder på Spionjob.
Hotel for i dag, og igen med flot parkering.
Dagens øl, igen uden de store problemer, godt Leif køre Old Wing.
Hotel chefen viste os vej til en fantastisk fiskerestaurant som også havde fadøl.
Ovenpå restauranten var der en fed bar og de var rundhåndet med tequila.
Rejsestatistik.
Vi nåede næsten til Middelhavet i dag.
06.06.2026
Dagen er gået med at køre ned til Middelhavet og følge d næsten til Alanya. Der er dog en lille historie fra igår som ikke kom med i mit skriv. Hotelchefen viste os ned på den mest hyggelige lille bitte fiskehus. De havde d mest lækre fisk...og de havde sgu osse øl...da vi var færdige med at spise blev vi 'lokket' ovenpå hvor de havde en hemmelig bar med d hele...skide hygligt... Nå men d var d for i dag. Skiltet med koen har en helt ny betydning med køer på vejen.
Første stop ved Middelhavet.
Leif i gang med at fjerne en bekymring han havde om sin generator. Heldigvis uden grund som 98% af alle bekymringer.
Rejsestatistik.
Middelhavet. Hotel tæt ved vandet.
07.06.2026
I går var vi lige nede og dyppe tæerne i Middelhavet....Preben kom til at få vand op på sine sko, han gad ikke ta dem af...d kom han til at fortryde og i dag bandt vi dem bag på så de ku tørre.....men vi har tabt den ene så nu har han kun sine varme støvler at gå i. Vi har kørt langs Middelhavet igennem Alanya og videre til Antalya, derefter opad mod Grækenland, som er vores næste land i morgen. Vi vil alle tre rose Tyrkerne for at være så gæstfrie og flinke..men de fleste er jo heller ikke vant til turister...de dyttede , vinkede og snakkede til os når vi hold for rødt...en gav os chokolade i et kryds og på tankstationer fik vi gratis the.....hvor ska I hen og hvor kommer I fra spurgte de fleste om. Nu har vi næsten været hele vejen rundt om Tyrkiet, og kan konkluderer, at der nok er mere velstand sydpå end nordpå... Og nordpå dyrker de ris, masser af af ris....d anede vi ikke og sydpå var der byer af drivhuse med bananer og på friland. Nu sidder vi lige og slappe af inden vi ska ud og spise.
Morgenmad ved Middelhavet.
Susanne er ved at købe sko til Preben. Prebens sko blev våde i aftes i Middelhavet.
Skoene blev spændt bag på bagagen til morgen, og heldigvis var det kun den højre han havde tabt.
Vildsvin forude, det er Leif til venstre.
Tyrkisk tapas på terrassen med lokale øl.
Dagens rejsestatik. Der var op til 38 graders varme.
Sidste nat i Tyrkiet.
08.06.2026
I dag tog vi afsked med Tyrkiet...jeg var lidt spændt på hva de sagde til jeg ikke var scanner ind i Tyrkiet fra Georgien...men der var ingen ko på isen ..vi strøg lige i gennem.... Idag kørte vi nordpå over broen der deler Sortehavet og Middelhavet. Nu er vi ankommet til d fedeste hotel, 5 stjernet.... og vi har badet i Middelhavet..endelig...for vi har dælme kørt langs d længe.
Leif snakker med alle i hver vejkryds og blev da os lige budt på chokolade af en venlig tyrkisk mand.
Nok en af de flotteste broer i Europa på vej ind til Grækenland.
Nyt land indtaget. Det er Tyrkernes måde at skrive Grækenland.
Overgang fra Pedallokum til toilet.
Det var engang nok med et hotel med øl og wifi. Nu har vi Susanne med så skal det være 5 ***** og badehotel.
Øl på strand baren.
Dagens fisk. Det er ikke maden vi bliver tyk af.
The old wing pisser territoriumet af. Leif vandt konkurrencen om flest bøder i Tyrkiet 25 -1.
Planlægger de sidste lande på vej hjem.
Nu i Yunanistan.
09.06.2026
Dagens tur startede fra d fede hotel i Grækenland, hvor vi satte kursen mod Nordmakedonien..ingen problemer ved grænsen, så videre til Kosovo. Vi var lidt spændte på hvor krakilske de var ved grænsen men d gik glat og så suste vi afsted igen. Næste stop Albanien hvor vi er nu og har fundet et fint hotel. I morgen sætter kursen mod Montenegro.
Starter dagen i Grækenland Bliver nok ikke flottere.
Får en is i Nordmakedonien.
Kosovo kom vi fint ind i og køb af forsikring. Vi havde 65 km fantastiske bjergveje
Sådan ser det ud når jeg skal tage et hurtigt billede af Preben og Susanne da de kom susende rundt i svinget.
I 1550 m. højde var der en fed udsigt og noget der ligner en national fest.
Fede veje i Kosovo, det kan vi godt anbefale mange hoteller og restauranter.
Vel ankommet til Albanien. Men vi kunne ikke købe noget. Vi havde ingen lokal mønt.
Rejsestatistik. 3 grænser krydset i dag. Kørt fra Grækenland ved Middelhavet; via Nordmakadonien og Kosovo og nu i Albanien.
Nu i Albanien.
10.06.2026
Dagens kilometertal ikke ret meget men til gengæld rædi rædi mange sving.. Vi kørte fra vores bedste hotel indtil videre..fantastisk værelse, mad og betjening..d slog ikke beliggenheden i Grækenland, men ellers alt d andet... Vi kom glat gennem grænsen til Montenegro og suste afsted...måske lidt for hurtigt...for vi blev kaldt til orden...Leif var den første...han fik en bøde for farten. Og spurgte betjenten hvad med min kollega derhenne..han sagde ham ku vi ikke nå at filme så vi slap.. Der var osse en masse udrykning vi ikke helt aner hva var.... Men sikke et smukt land selvom mange af de lande vi har passeret ligner meget hinanden. Nu er vi i Bosnien-Hercegovina og er blevet modtaget af den sødeste værtinde..hun kom med øl og sagde slap af så ordner jeg Jeres rum... Vi har bestilt mad..babymuhh som hun sagde.
Superdejlig morgenmad i Albanien.
Frokost i Montenegro, pizza og pasta.
På toppen. Bjerge på den ene side og søen på den anden side.
Den her var nok den mest udfordrende veje vi til dato har kørt på, som at køre igennem folks haver, 50 km med nyt sving for hver 20 mtr. Huller i vejen,biler og motorcykler imod os. Vi syntes det var sjov.
Det her var den nemme vej. Den blev valgt fra.
Ved ikke hvad der er med Leif og politiet? Han har et behov for at snakke med dem i hvert land vi kommer til. Og det koster hver gang. Nu er han langt foran i bøder.
Vorherre har været ved at kugle os.
Dagens rejsestatistik.
Så nåede vi til Bosnien-Hercegovina. Så må vi se om de er mere venligsindede end Montrenegro. Der blev jeg inviteret i biografen af en betjent.
11.06.2026
Farvel til Bosnien-Hercegovina og godag til Kroatien. Efter et farvel til vores fantastiske værtinde, tog vi nord på...igennem grænsen til Kroatien og op igennem Dubronik....meget turistet og vilde skibe og krydstogt skibe. Videre et godt stykke langs vandet men d gik med sneglefart og i 35 graders varme ..så vi kørte ud til motorvejen for at få lidt fart på..igennem mange tunneller og så ska jeg love for der blev skruet ned for temperaturen 15 grader.. Vi kørte et langt stykke med d værste blæsevejr med vindstød så vi nær var røget af banen...men d gik.. Nu har vi fundet ly for natten og ska snart ud og spise.
I dag kom vi til Kroatien hvor vi også overnatter.
Brugte 4 timer på de første 200km men flot var det.
Stemningsbillede fra byen.
Rejsestatistik, ikke mange km. i dag. Det er en lang kø ved Adriaterhavet.
Kroatien.
12.06.2026
Vi startede med morgenmad og sang til Leif i Kroatien de sang Life is life i radioen. Afsted til Slovenien..ingen kontrol. Videre til Italien.. ingen kontrol. Over grænsen til Østrig.. ingen kontrol men vi har nu oplevet kø for første gang..da vi kom til en tunnel i Østrig ...den var sgu lukket pga af for meget trafik...så der gik 20 min med at vente på at den ville åbne og for første gang på hele rejsen har vi kørt i regnvejr. Nu er vi ankommet til vores hotel..
Morgenmad i Kroatien.
Kort tissestop i Slovenien.
Mange tunneler i Italien.
Tissepause Italien.
Sidste land for i dag, nummer 4 Østrig, blev fejret med 20 min kø.
Triptæller går kun til 9.999 km og så starter den forfra, det er hvad vi har nået til dato.
Dagens rejsestatistik
Nu i Østrig.
13.06.2026
Vi startede dagen i regnvejr Østrig men d forsatte heldigvis ikke jo længere vi kom op i Tyskland.. D har været en dag på de store veje, så d rykkede noget i dag. Efter lidt køren rundt, har vi nu fundet et hotel..der var en slags festival i byen Göttingen så d var fuldstændig umuligt at opdrive et hotel...vi prøvede 5 steder og i 6. hug lykkedes d. Vi lander i morgen i Danmark og ska nyde et par dage hjemme, inden d går løs med hverdagen. Vi siger skål.
Turens først tankstelle menu, det skal der til.
Planlægger turens sidste hotel og det brugte vi mest tid på.
Sidste aften med de 3 livsnydere.
Hver aften bruger vi 20 min på kontorarbejde, skrive hjem og til Kudahl og FB.
Rejsestatistik.
Sidste nat med kliken.
14.06.2026
Så kom vi hjem til skønne dejlige Danmark.. og d skriver jeg fordi....ude godt ..men hjemme bedst D har været en fantastisk og oplevelsesrig tur..er så glad for drengene gav mig lov til at komme med. At opleve alle de lande, med rædi mange bjerge, tunneler og den mest betagende udsigt, har været alle de hårde timer, med r.... I sædet værd. 22 landet har vi været i gennem Og højdepunktet var nok i Georgien, da vi skulle takke alle de mennesker der hjalp Leif og Preben, da Leif kørte i stykker i 2024..at møde dem og se hvor gæstfrie de var trods ringe kår...var helt i gennem lige til tårekanalerne. Vi var ellers nær ikke kommet videre fra grænsen ved Tyskland. Leif havde lagt sin telefon med kort på motorcykeln så den faldt af...blev kørt over og alle kort spredt ud over kørebanen Ind til siden, løbe hen og samle den op..men vi ku ikke finde kørekortet..og d SKAL vises hos nogen af grænserne..så ud og lede over d hele..heldigvis fandt vi d , og rejsen ku begynde. Så ned igennem hele Europa, ned til Tyrkiet langs Sortehavet og ind i Georgien og Armenien. Tilbage til Tyrkiet denne gang langs Middelhavet, ind Grækenland, videre op i d gamle Jugoslavien, ind i Italien, Østrig og Tyskland . Vild vild rejse , d må jeg sige..man ska til gengæld ku li og køre motorcykel.
Sidste morgen. Nu er det hjemad. Jeg kørte 11.395 Km i alt.
Sidste rejsestatistik denne gang. Google maps vidste at tunnelen under Elben var lukket, men vi troede på Tom Tom. Det er hermed konstateret, at der er noget som slår en trofast Tom Tom
Hjemme igen.
Min GPS var ny så det er hvad vi har kørt på turen, + 165 km til grænsen
Således opfattelse af Leif Hansen, Susanne Christensen og Preben Danielsen