Søndag den 28 juli var der åbent hus hos TRANSPARANT på Ellehammervej i Kolding.
Den første jeg prøvede var seneste model, EXPERIA, en cykel i Adventure stilen med opret siddestilling og lidt kåbe der tager det værste.
Cyklen er nyere end de andre modeller i programmet, og man har fået reduceret tranmisionsstøjen væsentligt. Man hører lidt under acceleration men ikke noget nævneværdigt ved by eller landevejskørsel. Jeg havde ikke tid til at stikke på motorvejen.
Siddestillingen er opret og ret afslappet, kåben er justerbar i to trin, træk og skub i et håndtag og sædet er mere touringvenligt på de mere sportslige.
Motoren leverer 80Hk ved 7000 rpm – Peak: 75kW/102Hp at 7500 rpm. Moment 115 Nm.
Topfart begrænset til 180 km/t.
Accelration 0-100 km/t: 3,5 sek
Rækkevidde WMTC: 222 km
Dernæst prøvede jeg RIBELLE, nøgenmodellen af deres EGO sportcykel som man kørte Moto-E i 2019-2022.
Man mærker det er en ældre model, masser af transmitionsstøj både under acceleration og ligeud af landevejen. Siddestillingen er lidt mere sportslig med lavere styr og fodhvilere højere oppe og længere bagud. Sædet er ikke til langdistancetouring.
Motoren leverer 149 hk med 171 i peak og 222 Nm drejningsmoment. Det giver en acceleration lidt i retningen af en F16 jager der starter fra et hangarskib. Jeg sad på et tidspunkt og fumlede med knapperne på styret og kom uforvarent til at dreje lidt rigeligt på gassen, så fandt jeg ud af at den sagtens kan gå på baghjulet.
Topfart begrænset til 200 km/t.
Accelration 0-100 km/t: 2,8 sek
Rækkevidde WMTC: 222 km
Personligt kan jeg sagtens se mig selv på en elektrisk motorcykel. masser af kræfter uafhængigt af motoromdrejninger, glem alt om "er motoren nu i det rigtige gear" og "er der nok omdrejninger". Og så støtter man ikke Putin eller araberne.
Men der ska nok vente på næste generation batteri så vi kan køre noget længere på en opladning.